Verzekeringen
Uniform klantbeeld
Jouw klant centraal stellen met Dynamics 365 Customer & Audience Insight
Zet als verzekeraar jouw klanten centraal en ondersteun je processen met een uniform klantbeeld
Als verzekeringsorganisatie leef je van je klanten. Daarom is het belangrijk om te weten wat zij nodig hebben om om te gaan met voor hen relevante risico’s. En hoe zij bijvoorbeeld graag met hun verzekeraar communiceren, digitaal of niet, via live-messaging, via de telefoon, via Whats-app.. Maar hoe doe je dat? En sterker nog hoe kun je je daarin laten ondersteunen door Dynamics365? Zet jouw klanten centraal en ondersteun jouw processen met een uniform klantbeeld.
Eerst de theorie. Wat betekent “Uniform klantbeeld” eigenlijk? Het is een overzicht van de voorkeuren en behoeften van een prospect of klant op basis van informatie binnen-en buiten de organisatie. Relevante klantinformatie wordt gebaseerd op feitelijke gegevens. Hierdoor kan een medewerker (of systeem) beslissingen maken die het beste passen bij de behoeften van de klant binnen de kaders van de eigen organisatie.
Het is belangrijk dat alle medewerkers in de organisatie zich ervan bewust zijn dat zij eenverantwoordelijkheid hebben om klantinformatie actueel te houden en het uniform klantbeeld te vervolmaken; van een receptionist die de klant verwelkomt, tot een casemanager die alle informatie ter beschikking heeft over lopende polissen.
In praktijk
Tot zover de theorie. Hoe brengen we dit in de praktijk? Net als andere oplossingen valt of staat de oplossing met gebruikersadoptie. Medewerkers van bijvoorbeeld klantenservice accepteren een oplossing als deze aansluit bij hun dagelijks werk. Dynamics365biedt uitstekende collaboratie mogelijkheden en is zeer geschikt om diverse klantprocessen te ondersteunen. Bij het ondersteunen van deze klantprocessen is het belangrijk dat medewerkers over de juiste data op het juiste moment beschikken.
Waar kan Dynamics 365 helpen?
Dynamics 365 Audience Insight biedt mogelijkheden om op basis van interne-en externe databronnen een zo volledig mogelijk klantprofiel en segmenten op te stellen. Door externe databronnen te koppelen is het bijvoorbeeld mogelijk om op basis van facturatiegegevens, LinkedIn integratie of hit-tracking data vanaf een website een zelflerend model te verrijken met informatie en deze te gebruiken ten behoeve van klantprofilering en segmentering. Voordat deze data kan worden gebruikt moet dezeeerst worden gekoppeld aan attributen in het klantprofiel, zodat deze vergeleken kunnen worden met andere databronnen. Dit noemen we data unificatie, waarbij er één versie van de realiteit wordt opgesteld.
Beslissingen op basis van externe databronnen
Op basis van deze data kan het model diverse acties uitvoeren in Dynamics365 zoals het verrijken van het klantbeeld, processen starten en acties voor te stellen aan sales-en of servicemedewerkers. Denk daarbij aan cross-of upselling mogelijkheden naar andere verzekeringen. Het doel is om de medewerker te ondersteunen bij het nemen van de juiste beslissingen op basis van externe databronnen. Hierbij verschilt Audience Insight met Customer Insight, omdat het zich voornamelijk richt op het gebruik maken van externe data om klantprofielen en segmenten op te stellen en te verbeteren.
Loyaliteit
Audience Insight maakt het mogelijk om met behulp van data het bestaande klantbeeld te verbeteren. Door gebruik te maken van zelflerende modellen is het uiteindelijk mogelijk om betere beslissingen te nemen en daardoor beter in te spelen op de behoefte van de klant. Dit kweekt loyaliteit, omdat de klantrelatie hiermee minder over de transactie gaat, maar vanuit vertrouwen en samenwerking.
Eerder gingen we al dieper op Customer Insights in. Je kunt er in dit artikel meer over lezen.Als Microsoft-partner bieden we graag de mogelijkheid om meer informatie te krijgen over Dynamics365 Customer & Audience Insights. Laat het ons weten en we denken graag met je mee in hoe je dit kunt toepassen in jouw eigen processen.
Meer weten? Neem contact op.
Marjon van Schaik
Business Development
06-10922020
m.schaik@garansys.nl