Smart life cycle management

Algemeen

Smart life cycle management

En dan… Is mijn Applicatie End -of-Life

De keuze tussen vitaliseren en vervangen

Ooit was je applicatie gloednieuw en werkte hij perfect. Maar na verloop van tijd merk je dat het systeem steeds trager wordt, niet meer aansluit bij je behoefte of in het ergste geval helemaal niet meer werkt. Kortom je applicatie is end-of-life, en je staat voor een moeilijke keuze: vitaliseren of vervangen?

Wanneer is een applicatie end-of-life?

Als een applicatie jarenlang draait zonder onderhoud of doorontwikkeling, wordt hij ‘ingehaald’ door zijn omgeving en sluit hij niet meer goed aan bij de inmiddels gewijzigde bedrijfsprocessen. Hij komt dan vanzelf in de fase ‘end-of-life’ terecht. Servicemanager Linda de Koning maakt regelmatig mee dat updates niet consequent worden doorgevoerd, bedrijven onvoldoende stilstaan bij de (beveiliging)risico’s en een beslissing rondom de toekomst van de applicatie uitstellen. Linda: “Veel mensen trekken pas aan de bel als ze écht zenuwachtig beginnen te worden.” In de filosofie van Garansys rondom Smart Life Cycle Management is dit een ongewenste situatie. 

 

De ‘Product Life Cycle’ laat zien hoe een applicatie zich door de tijd ontwikkelt. Smart Life Cycle Management streeft naar een maximale ROI op de investering die in software is gedaan door de applicatie zolang mogelijk goed te gebruiken. Door jarenlang gebruik en weinig onderhoud of doorontwikkeling, moet je op een gegeven moment een keuze maken: vitaliseren of vervangen. Kies je voor technische aanpassingen waardoor het systeem weer een tijdje meekan? Of bouw je de applicatie volledig opnieuw? Een lastige keuze, want beide opties hebben voor- en nadelen. 

 

Vitaliseren

  • Het systeem blijft voor de eindgebruiker nagenoeg hetzelfde;
  • Het is goedkoper en sneller (de ROI is hoger);
  • De levenscyclus van de applicatie wordt verlengd, maar er komt geen nieuw product.

 

Vervangen

  • Het is techniek-onafhankelijk, je kunt gebruik maken van de nieuwste mogelijkheden;
  • Gebruikers moeten wennen aan een nieuw systeem;
  • Het brengt hogere kosten en een langere doorlooptijd met zich mee.

 

Vijf vragen die helpen bij de keuze

De keuze tussen vitaliseren of vervangen hangt af van verschillende factoren. Onderstaande vijf vragen kunnen helpen om de keuze gemakkelijker te maken:

  1. Hoever loop ik achter in technologie?

Wat is de afstand tussen waar je nu bent en waar je zou willen zijn? Hoeveel updates loop je achter?

  1. Hoe complex is het werkproces?

Een complexe applicatie die bol staat van ingewikkelde berekeningen of ‘business rules’ is moeilijker te vervangen dan een eenvoudig registratiesysteem.

  1. Wat ervaren gebruikers?

Is er weerstand om te veranderen of juist een sterke behoefte?

  1. Hoeveel is de omgeving inmiddels?

Een interne applicatie kan je soms jarenlang gebruiken als de interne processen niet veel veranderen, terwijl een webshop continu vernieuwd moet worden door nieuwe wensen uit de omgeving.

  1. Wat zijn mijn toekomstplannen?

Waar wil je over tien jaar staan? Welke processen zijn er dan en wat is de optimale ondersteuning van die processen met IT? Waar moet de applicatie aan voldoen om toekomstbestendig te zijn?

 

Klaar voor de toekomst

Het kantelpunt komt op het moment dat er zoveel veranderd moet worden aan de applicatie, dat het slimmer is om te vervangen. Linda: “Ik vind het gaaf om terug te gaan naar de tekentafel, maar het geeft me ook een kick om met zo min mogelijk middelen het systeem te behouden. Want dat is de kern van Smart Life Cycle management. Er samen voor zorgen dat het systeem weer jaren meekan, dat is het mooiste aan mijn werk.”

Linda de Koning heeft jarenlange ervaring met het beheren en door ontwikkelen van applicaties en weet veel van Smart Life Cycle Management. 

Zij helpt graag met het toekomstbestendig maken van jouw systeem.

“Klanten trekken vaak pas aan de bel als ze écht zenuwachtig beginnen te worden.”

Roblipsiusxgaransys 0009 Marjon

Meer weten? Neem contact op.

Marjon van Schaik

Business Development
06-10922020
m.schaik@garansys.nl