Koninklijk Dirkzwager over Digitalisering

Maritiem

Koninklijk Dirkzwager over Digitalisering

In gesprek met Paul Wieland, algemeen directeur

‘Het is belangrijk om te beseffen dat onze sector, op het gebied van digitalisering, nog een flinke inhaalslag kan maken.’

We spraken met Paul Wieland, algemeen directeur bij Koninklijk Dirkzwager. Door diensten als monitoring, rapportage, detectie en communicatie slim te combineren, weten ze hun klanten altijd de beste oplossing te bieden voor de uitdagingen in de maritieme en logistieke sector. Ze opereren in het hart van de scheepvaart. Paul maakte in 2007 de overstap van de luchtvaartbranche naar de maritieme sector. Een totaal andere wereld met eigen uitdagingen. Hij neemt ons mee in zijn visie over digitalisering.

Voorspellend vermogen

‘Al meer dan vijftig jaar kunnen wij voorspellen wanneer schepen in de haven aankomen. Waar we eerst alleen informatie hadden over de schepen in het Engelse kanaal of rond Gibraltar kunnen we nu alle schepen ter wereld volgen. Als er in Shanghai een schip loskomt van de kade die richting Rotterdam vertrekt krijgen we daar direct een melding van.Dan weten wij wanneer dit schip in Rotterdam aanmeert. Hoe dichter het schip bij de eindhaven komt, hoe nauwkeuriger onze voorspelling wordt. Daarnaast wordt er geautomatiseerd een bericht verstuurd naar de contactpersoon voor wie de lading relevant is. Vroeger was dit een proces waar meerdere telefoontjes aan te pas kwamen.’

 

Men wil de boot niet missen

‘Het is belangrijk om te beseffen dat onze sector, op het gebied van digitalisering, nog een flinke inhaalslag kan maken. Dit is niet negatief bedoeld,maar een constatering. Het is een traditionele industrie waardoor het doorvoeren van veranderingen veel tijd in beslag neemt. Toch gebeurt er op dit moment enorm veel. We zitten midden in een transitie wat betreft digitalisering en er ontstaat meer dynamiek in deze wereld. Men ontdekt steeds vaker wat de meerwaarde is van digitalisering.  Kijk bijvoorbeeld eens naar de havens. Traditioneel gezien was dit een omgeving waar veel papierwerk en menselijke communicatie aan te pas kwam. Inmiddels is voor velende digitale oplossing, via onlinecommunicatie en systeemintegratie, de standaard. Leveranciers en afnemers staan ineens met elkaar in directe verbinding. Dit is een enorme verandering en bevestigt dat er een massale beweging gaande is. Wat we zien is dat een traditionele industrie op het begin terughoudend is, maar ze de boot niet willen missen. Nu er meerdere succesverhalen zijn en er resultaten geboekt worden durft men de stap te zetten.  Wanneer je niet meegaat met deze veranderingen zal je in de toekomst achterlopen op de rest. Wat we zien is dat we eigenlijk nog dezelfde processen hebben, maar dat deze alleen geautomatiseerd zijn. Nu is de sector op het punt aangekomen dat ze gaan innoveren en processen durven te veranderen. Er is een verandering gaande, van efficiëntie (gericht op hetzelfde proces sneller doen tegen lagere kosten) naar effectiviteit (de organisatie naar een doel brengen). Men ontdekt mogelijkheden die er eerst niet waren. De kracht van digitalisering wordt steeds meer benut.’

 

Kennis delen

‘De maritieme sector is onderscheidend op het gebied van het delen van informatie. Zo kunnen de Europese havens hun informatie met de Chinese havens delen, daar worden ze beide beter van. Dit is een enorm verschil met commerciële bedrijven. Die hebben de neiging juist alle data die ze hebben voor zichzelf te houden. De maritieme sector is een industrie gebaseerd op zekerheid. Er wordt gekeken naar historische data en daar worden conclusies op gebaseerd. Nu krijgt deze sector steeds meer te maken met artificial intelligence, wat veel onzekerder voelt, maar wel een voorspellende factor heeft en vele nieuwe mogelijkheden biedt. De zijontwikkeling is daardoor dat de vraag naar personeel ook verandert. In deze branche was juist ervaring, de kennis en daardoor het voorspellend vermogen de belangrijkste factor. Nu zien we dat er een verschuiving plaatsvindt en er juist steeds meer vraag is naar personeel met data-skills. Mensen met deze vaardigheden kunnen namelijk ook voorspellen, maar dan op basis van de verzamelde digitale informatie en artificial intelligence. Het interessante is om deze twee groepen met elkaar te laten samen werken. De opgedane ervaring koppelen aan de beschikbare data.’

 

Uiteenlopend

‘Binnen de maritieme sector zie je enorme verschillen op het gebied van digitalisering. Je hebt partijen die net beginnen en vooral bezig zijn met procesoptimalisatie middels digitalisering, maar ook partijen die juist vooroplopen en deuren openen die eerder onbereikbaar waren. Zij zetten digitalisering juist in om te kunnen innoveren. Het mooie aan deze sector is dat men van elkaar leert en op eigen tempo het pad van efficiëntie naar effectiviteit bewandelt.’

Rlxgaransys 2 0057 Michiel

Meer weten? Neem contact op.

Michiel Leenaers

Business Development
06-14688177
m.leenaers@garansys.nl