Relevant blijven bij de klant

Algemeen

Relevant blijven bij de klant

Gebruik Power Apps-Portals

Veel organisaties streven naar een 360 graden klantbeeld om hun klanten optimaal te bedienen. Als dit klantbeeld wordt gevormd door interne data, afkomstig uit interne processen en contactmomenten met de klant, dan is dat al een heel mooi resultaat. Je eigen organisatie heeft dan zicht op de klant. De klant is relevant voor jou, maar ben jij ook relevant voor je klant? Kun jij je klant actief betrekken in jullie relatie? Kan de klant ook op elk moment een inzicht hebben in het beeld dat jij van hem of haar hebt? En kan de klant dat beeld bijstellen?

Het ontsluiten van klantgegevens via een beveiligde website is niet nieuw. Bij elke fatsoenlijke webwinkel kun je een historie van je bestellingen terug vinden. Veel bedrijven ontsluiten hun facturen online. En elk product ter wereld is wel ergens online te koop. Behalve mijn schoorsteenveger, ken ik geen dienstverlener zonder website waar je de diensten of goederen kunt bestellen. Toch zijn er maar weinig bedrijven met een webportaal waar ik er zicht op heb, hoe het bedrijf mij ziet. Hoe kun je zo’n webportaal realiseren?

 

Praktijk – inzicht voor de klant

Met de inzet van Microsoft Power Apps-portals kun je je klant via een webportaal precies laten zien wat voor hem of haar belangrijk is. Bestelmogelijkheden, voorraadinzicht, profielgegevens, ordergeschiedenis, de mogelijkheid om een vraag te stellen of een service verzoek in te plannen. Het portaal is gekoppeld aan de Microsoft Dynamics omgeving. Alle processen die daar worden ondersteund, alle data die beschikbaar is, alle rapportages die gebouwd zijn, en de flow van alle businessprocessen: je kunt het ontsluiten een Microsoft Power Portal.

Microsoft Dynamics maakt het mogelijk om een 365 graden klantbeeld van je klanten op te bouwen. Dat kan met de data die binnen Dynamics beschikbaar is, denk aan Sales en Service data, en ook met data die buiten Microsoft Dynamics leeft, bijvoorbeeld andere 2 salessystemen, back-office systemen en voorraadsystemen. Dit klantbeeld, of het nu een lijst eigenschappen, een dashboard, een score of een grafiek is, kun je ook ontsluiten via je Power-Apps portal.

Stel je eens voor dat jouw klanten zelf hun eigen gegevens bijhouden, inzicht hebben in jouw productvoorraad en via jouw webportaal bestellingen kunnen plaatsen. En dat die bestellingen direct in Dynamics worden verwerkt? Of stel je eens voor dat jouw klanten kunnen inloggen op jouw webportaal en dat ze via dat portal de knowledgebase artikelen kunnen lezen over de producten die zij bij jou hebben gekocht. En als ze er niet uitkomen, dan dienen ze een supportvraag en hebben ze inzicht in de voortgang van de support die jij levert.

 

Waarom Power Apps-Portals

Je kunt het je klanten zo makkelijk mogelijk maken. Je klanten kunnen zelf hun gegevens aanpassen, voorkeuren aanpassen en profieldata toevoegen.

Een goede portal met de juiste informatie en mogelijkheden voor je klant, nodigt uit tot veelvuldig gebruik. Hierdoor stijgt de klanttevredenheid en de verbondenheid van jouw klant met jouw organisatie.

Power Apps-Portals zijn makkelijk te configureren. Het zijn Low-code/No-code responsive websites. De data, de dashboards, business rules en security komen uit de Microsoft Dynamics omgeving. Er is geen noodzaak om ingewikkelde en dure koppelingen te maken.

Microsoft levert standaard sjablonen voor Sales, Service, Community en Partner portalen, je kunt snel aan de slag om te kijken wat het beste werkt voor jouw klanten. De portals zijn aanpasbaar te maken aan jouw specifieke oplossing. Wij bouwden voor een klant een Dynamics365 omgeving met een Power Apps-Portal waarin de klanten van onze klant zelf hun leer- en studieschema konden kiezen en beheren.

De toegang tot Power Apps-Portal is makkelijk en veilig. Je kunt gebruik maken van diverse inlogmethodieken. Met een username/password die beveiligd wordt opgeslagen in je Dynamics omgeving, maar ook bijvoorbeeld met LinkedIn, Active Directory nog Google authenticatie.

Roblipsiusxgaransys 0009 Marjon

Meer weten? Neem contact op.

Marjon van Schaik

Business Development
06-10922020
m.schaik@garansys.nl