Algemeen
Dynamics customer insights
Echte customer insights met Dynamics365
Heb jij als organisatie daadwerkelijk een eenduidig en up-to-date beeld van jouw klanten? Wij zien steeds vaker dat organisaties worstelen met een up-to-date en uniform klantbeeld. Klantprocessen doorlopen meerdere IT-systemen zoals CRM en ERP en zorgen voor data uitdagingen. Deze uitdagingen brengen diverse ingewikkelde constructies met zich mee zoals data matching, de-duplicering en we zien het nog vaak meerdere systemen voor hetzelfde doeleinde namelijk marketing en sales. Met de komst van Dynamics 365 Customer Insights biedt Microsoft de tools om een centraal klantbeeld te vormen. Customer Insights gebruikt het Customer Data Platform (CDP) en integreert naadloos met de bestaande Microsoft Business Apps en services maar ook met externe bronnen. In ons artikel nemen we je mee in hoe je echt customer insights kunt verkrijgen met de inzet van Dynamics365.
Wat
Het Dynamics 365 Customer Insights platform is een complete set aan functies die jou helpen bij het creëren en benutten van een centraal klantbeeld. Een aantal belangrijke functie lichten we graag toe.
Gestructureerde en geïntegreerde data
Het Customer Data Platform is de slimme laag tussen de inzichten wat de gebruikers zien en de databron(nen). Hierbij breng je naadloos CRM, ERP, marketingdata zoals webgedrag bij elkaar. Het CDP ondersteund bij het importeren, harmoniseren (matchen en ontdubbelen) en verrijken van data. Hierdoor zorg je ervoor dat je klantbeeld zo volledig mogelijk beschikbaargemaakt wordt.
Bij het toevoegen van databronnen word je ondersteund door een wizard die je helpt bij het importeren, koppelen, matchen en verrijken van data.
Naast de naadloze integratie van het Microsoft Dynamics platform en CDS biedt het platform standaard vele integratiemogelijkheden.
Segmentatie, analyse & AI
Als jouw data gestructureerd is, biedt het platform de mogelijkheid om van deze data slimme informatie te maken. Door slimme tools en analyse mogelijkheden. Een aantalvoorbeelden
- Maak en ontdek doelgroep segmentaties;
- Bepaal KPI’s;
- Analyseer data waarbij CRM en ERP (finance) data bij elkaar komen;
- Gebruik kant-en-klare machine learning sjablonen om je klant te voorzien van product voorstellen of next best actions.
Inzichten
Nadat de data gestructureerd en verrijkt is kan je deze inzichten gepersonaliseerd beschikbaar maken voor je medewerkers. Een aantal voorbeelden om slimme inzichten te tonen
- Sales medewerker ziet een betrouwbaar overzicht van de relatieen geeft op basis van AI-adviezen zoals nieuwe kansen, producten en next best action;
- Servicemedewerker ziet een volledig beeld van de klant waarbij data uit meerdere bronnen bij elkaar gebracht zijn.
Naast de inzichten tonen in een grafisch dashboard kan je je data ook beschikbaar maken voor andere applicaties. Wederom biedt een wizard hulp bij het exporten en/of beschikbaar maken van je uniforme klantdata. Een aantal voorbeelden;
- Exporteer data naar Power BI voor uitgebreide analyses;
- Gebruik Power Automate om low-code integraties te maken binnen en buiten je organisatie;
- Gebruik Power Apps om data beschikbaar te maken in custom Apps, en
- Exporteer de uniforme data naar je marketing automation platform.
Tot slot
Naast Customer Insights biedt Microsoft ook inzichten in de servicedienstverlening met Dynamics 365 Customer Service Insights. In tegenstelling tot Customer Insights werkt deze oplossing zonder het CDP en is kant en klaar gebaseerd op de Dynamics 365 for (field) Service.
Wil je Dynamics 365 Customer Insights zelf proberen? Volg deze link naar een interactieve demo. Liever een echte demo binnen jouw eigen omgeving? Laat het ons weten, wij komen graag in contact.
Meer weten? Neem contact op.
Marjon van Schaik
Business Development
06-10922020
m.schaik@garansys.nl