Bovemij over Business­transformatie

Verzekeringen

Bovemij over Business­transformatie

Marcel van de Lustgraaf, lid Raad van Bestuur, vertelt hier meer over

Een succesvolle businesstransformatie van een traditionele verzekeringsdienstverlener naar een platformorganisatie? 

Marcel van de Lustgraaf is Lid Raad van Bestuur en verantwoordelijk voor Digital, ICT & Operatie van Bovemij. Zijn opdracht is het zorgen dat Bovemij een succesvolle businesstransformatie maakt: van een traditionele verzekeringsdienstverlener naar een platformorganisatie. Wat is zijn visie op digitalisering in de verzekerings-en mobiliteitsbranche? We spraken met Marcel over zijn rol, de transformatie van Bovemij en zijn visie daarop.

Bovemij gestart als verzekeraar

Bovemij (spreek uit: Boveemij) is de financieel dienstverlener van de mobiliteitsbranche. Het bedrijf helpt ondernemers in de mobiliteitsbranche succesvol ondernemen door bedrijven te beschermen én te laten groeien. En als enige hebben zij alles onder één dak: verzekeringen, financieringen, rechtshulp en data. Bovemij is als verzekeringsmaatschappij opgericht door leden van BOVAG. Maar verzekeren is zeker niet de enige core-activiteit. Het nieuwe doel is om het netwerk van mobiliteitsbedrijven en haar klanten (digitaal) met elkaar te verbinden.

 

Wat is je achtergrond en wat is jouw rol binnen Bovemij?

Tot 1 april vorig jaar heb ik in de verzekeringssector gewerkt. 11 jaar lang heb ik bij Vivat gewerkt. Tijdens deze periode heeft VIVAT (en daarvoor REAAL) veel ontwikkelingen meegemaakt waar ik actief vanuit verschillende directiefuncties heb meegewerkt. Daarvoor was ik medeverantwoordelijk voor de splitsing van SNS en Reaal na de nationalisatie van SNS Reaal. Ik heb daar ontzettend veel geleerd en nu met veel plezier actief in de Raad van Bestuur bij Bovemij en richt ik mij op de businesstransformatie van een organisatie met traditionele verzekeringsproducten naar een platformorganisatie. We ontwikkelen een platform waarbij we 10 miljoen consumenten willen verbinden met 10.000 mobiliteitsbedrijven.

 

Een platformorganisatie? Vertel...

Vroeger ging de consument meerdere keren naar het mobiliteitsbedrijf voordat hij een auto kocht; nu is hij door het internet veel beter geïnformeerd en komt hij dus veel minder naar het mobiliteitsbedrijf. Om die verbinding weer tot stand te brengen zijn wij gestart met viaBOVAG.nl. Het grote verschil met andere portalen is dat alle vervoersmiddelen op onze site betrouwbaar zijn. We werken met transparantie vooraf en garantie achteraf. Aan de andere kant hebben we een B2B-platform (viaBovemij.nl), waarmee we mobiliteitsbedrijven helpen om succesvol te ondernemen. Die twee portalen zijn met elkaar verbonden.

 

Hoe werkt dat precies?

Stel je wilt als consument digitaal een auto verkopen dan biedt een onderdeel van het platform (ViaBOVAG) de mogelijkheid om dat te doen. Vervolgens wordt er een gegarandeerd bod uitgebracht. Nadat het bod rond is en de auto is overgedragen, wordt deze auto in de vorm van een veiling aangeboden aan mobiliteitsbedrijven die de betreffende auto dan kunnen kopen. De vroegere interactie tussen een mobiliteitsbedrijf en consumenten faciliteren we in een B2B en B2C platform. Op dit moment is het mogelijk om bijvoorbeeld marktplaats of autotrack te gebruiken maar ons platform biedt auto’s aan die met BOVAG-garantie verkocht worden en de aangeboden auto’s aan consumenten aanbieden die garantie hebben en het proces en de kwaliteit van de auto moet volledig transparant zijn. Hiermee borgen wij de betrouwbaarheid van de dienstverlening en de aangeboden mobiliteitsproducten. Hiermee beogen we de showroom verder te digitaliseren en ook de processen van de werkplaats binnen de mobiliteitsbedrijven. Zo zorgen we ervoor dat de consument weer bij BOVAG-mobiliteitsbedrijven terecht komen.

 

Hoe is deze transformatie ontstaan?

Bovemij is in 1963 ontstaan, toen was er in de automobielbranche geen mogelijkheid om automobielbedrijven te verzekeren. In die tijd kon je wel een individuele auto verzekeren maar niet een volledige garage (garagepolis). Leden van BOVAG  zijn toen zelf een verzekeringsbedrijf gestart om dit wel te kunnen realiseren. Ons bestaansrecht komt echt voort vanuit die branche. We zijn dus van en voor de branche. Waarbij we eigenlijk zien dat technologie, data en digitalisering een terugkerend vraagstuk is. Grote organisaties binnen deze branche hebben vaak zelf de middelen om deze vraagstukken te ondersteunen. Maar duizenden bedrijven hebben niet de kennis en de professionaliteit om hun organisatie op deze onderdelen in te richten. Ons platform is daaruit ontstaan. Zo kunnen we relaties tussen consumenten en mobiliteitsbedrijven goed laten integreren. Die platformgedachte zien we natuurlijk veelvuldig als het gaat om de b2c-kant. Maar niet als het gaat om b2b én b2c. Dit is een stap die nodig is. De verbinding tussen de consument en mobiliteitsbedrijven. Dit kan individueel niet, maar collectief wel.

 

Wat is jouw visie op digitalisering in de financiële-en verzekeringssector?

Digitalisering is mijns inziens een wat wollig begrip. Ik gebruik het namelijk al 15 jaar. Ooit maakte we de stap van analoog naar digitaal. En ook dat was digitalisering. Daarom is het voor mij misschien zelfs wat ouderwets. In mijn beleving gaat het veel meer over hoe we technologie, data, commercie –en daarbij hoort ook de mens –zodanig goed vormgeven dat je daar nieuwe businessmodellen kunt opzetten voor (nieuwe) klanten. Dat betekent ook dat je moet nadenken over hoe je nieuwe proposities kunt bouwen op basis van data en technologie.

Neem nu als voorbeeld een overlijdensrisicoverzekering. In de tijd bij Vivat hebben we het afsluiten van een overlijdensrisicoverzekering geautomatiseerd naar 2 seconden. Hebben we iets nieuws verzonnen? Nee, we hebben technologie toegepast wat sneller is.

 

Tech, data in combinatie met commercie

Technologie, data in combinatie met commercie. Alle bedrijven zijn met deze thema’s bezig. Of nieuwe of andere en bestaande processen automatiseren. Denk bijvoorbeeld ook aan Dynamic Pricing. Hoe kun je nu zoveel mogelijk data verzamelen zodat je op maat een aanbod kunt doen? Je ziet dit nu ook sterk terug in het verzamelen van auto data door middel van Dongels. Dit is telematica zodat data van voertuigen direct beschikbaar gesteld worden waarna deze beschikbaar zijn. Privacy is hierbij een belangrijke factor, de consument moet aangeven of hij de data wil delen. Zo wordt er gemeten hoe snel je bochten neemt en kan er gemeten worden hoeveel bochten je neemt of hoe snel je van de 1 naar de 100 bent. Dit zie je veel terug bij bijvoorbeeld leasebedrijven. Zo kunnen zij hun klanten beïnvloeden als het gaat om positief rijgedrag door een op maat aanbod te kunnen doen.

En dit zie je juist in de mobiliteitsbranche enorm terug. Je hoeft maar naar auto’s te kijken vandaag de dag en het ademt digitalisering. Auto’s zijn tegenwoordig volledig computer gebaseerd. Denk bijvoorbeeld aan elektrische auto’s. Niet alleen het voertuig maar ook de dienstverlening is aan het digitaliseren. Alleen moet je daar ook weer niet te snel in gaan. Mensen zoeken nog naar een persoonlijke touch. En natuurlijk is de adaptie versneld door Corona en zijn we meer gewend aan zaken online te doen. Maar neem nu dit voorbeeld. Een collega heeft een auto online gekocht. De auto wordt bij hem geleverd maar de kleur was toch anders dan hoe hij de kleur over vond komen op een schermpje. Dat is toch erg vervelend... Je moet dus kijken wat er mogelijk is in digitalisering en wat niet en vooral hoever je wel of niet gaat, rekening houdend met de timing.

Roblipsiusxgaransys 0009 Marjon

Meer weten? Neem contact op.

Marjon van Schaik

Business Development
06-10922020
m.schaik@garansys.nl