Een dag uit het leven van Kristof
Onze mensen vertellen
In dit blog vertellen medewerkers van Garansys hoe hun werkdag er uitziet. Van .NET developers en testers tot business en accountmanagers. Ben je benieuwd wat zij voor werkzaamheden doen? Neem een kijkje in het dagelijks leven van deze medewerkers.
Vandaag is Kristof Smits, .NET Developer, aan de beurt.
Het is maandagochtend 07.15 uur en ik ben met de trein onderweg naar kantoor. Vanuit Lelystad reis ik naar Utrecht, wat zo’n 1 uur en 45 minuten duurt. Deze tijd gebruik ik om even te ontspannen en vandaag ben ik volledig verdiept in The Legend of Zelda: Spirit Tracks op mijn Nintendo DSi. Soms lees ik een boek, maar gamen werkt voor mij net zo goed om even te ontspannen voordat de werkdag begint.
Rond 09.00 uur kom ik aan op kantoor en start mijn laptop op. Ik begin mijn werkdag met het checken van ons ticketsysteem Topdesk. Er is een melding binnengekomen over een probleem met het toetsenplatform Quayn. Door een externe wijziging is de synchronisatie verstoord, waardoor gebruikers niet kunnen inloggen. Dit soort problemen moeten snel opgelost worden, dus ik duik direct in de code en maak een kleine database-aanpassing. Binnen een half uurtje werkt het weer naar behoren.
Tegen 09.30 uur schuif ik aan bij de stand-up met het Azure-team. Samen bespreken we de lopende projecten en prioriteiten voor de dag. Mijn focus ligt vandaag vooral op beheer, maar ook op de doorontwikkeling van bestaande applicaties. Voor een klant als Alliance werken we momenteel aan een uitbreiding in hun systeem voor het bestellen van autobanden. Ze willen dat dit proces eenvoudiger en efficiënter verloopt, dus ik kijk naar de nieuwe regels die moeten worden geïmplementeerd en hoe we deze het beste in de bestaande database kunnen verwerken.
Na de stand-up werk ik verder aan deze Alliance-case. Rond 11.00 uur maak ik een pull request aan voor de wijzigingen die ik heb doorgevoerd. Een collega van het ontwikkelteam controleert de code en meestal gaat het daarna naar de testomgeving. Bij kleinere bugfixes slaan we dit soms over, maar voor nieuwe features is dit een standaardprocedure.
Rond 12.00 uur is het tijd voor lunch. Samen met mijn collega’s ga ik naar de kantine op kantoor om wat eten te halen en bij te praten. Sommigen blijven na de lunch nog even hangen om een potje FIFA te spelen, maar ik sla vandaag over. In plaats daarvan bereid ik alvast het overleg met Aboubakr voor, waar we later op de dag onze kennisopbouw binnen het Azure-team bespreken.
Om 13.00 uur hebben we dat overleg. Samen kijken we hoe we de kennis binnen het team kunnen borgen en inzichtelijk kunnen maken wie de kennishouders zijn voor specifieke onderwerpen. Dit is belangrijk om ervoor te zorgen dat de juiste mensen altijd weten bij wie ze moeten zijn voor bepaalde vraagstukken.
Tegen 14.30 uur werk ik nog wat openstaande tickets af. Het gaat om kleine taken, zoals het oplossen van een bug of het doorvoeren van een kleine update in de applicatie. Het zijn vaak korte klusjes, maar essentieel om de systemen soepel draaiende te houden.
Rond 15.30 uur vertrek ik weer naar huis. In de trein maak ik weer wat tijd vrij voor Zelda. Als ik thuis kom werk ik nog een uurtje door aan een kleine feature waar ik vandaag niet aan toe ben gekomen. Daarna sluit ik mijn laptop en heb ik de rest van de avond vrij om te ontspannen.