Een dag in het leven van een Informatie Analist

Een dag in het leven van een Informatie Analist

Onze mensen vertellen

In dit blog vertellen medewerkers van Garansys hoe hun werkdag er uitziet. Van .NET developers en testers tot business en accountmanagers. Ben je benieuwd wat zij voor werkzaamheden doen? Neem een kijkje in het dagelijks leven van deze medewerkers.

Vandaag is Matthew Turkenburg, Informatie Analist, aan de beurt.

Doorvertalen van klantwensen

“Doordat ik meerdere projecten tegelijk doe, is mijn werkweek heel divers. Gemiddeld ben ik tweeënhalve dag bezig met het verwerken van wensen van de klant naar user stories. De wensen van de klant worden uitgewerkt als documentatie voor het ontwikkelteam. De overige tijd spendeer ik aan het ophalen van deze informatie. Dit doe ik door een probleemanalyse uit te voeren, waarbij ik het probleem onderzoek en de vraag achter de vraag achterhaal.

Het is aan Matthew om te kijken hoe een project weer in beweging kan komen als deze stilstaat. “Het zorgt voor uitdaging, om zowel bezig te zijn met doorlopende- als nieuwe projecten. Bij een nieuw project weet je de algemene route, maar de diversiteit in klanten, werkzaamheden, applicaties en domeinen zorgt telkens weer voor een challenge. De ene klant weet bijvoorbeeld niet precies waar zij naar toe willen. Een andere klant wil een applicatie vernieuwen of nieuwe functionaliteit binnen een bestaande applicatie”.

Inzoomen op het probleem

Om de klant oplossingen en richtingen te geven, is het belangrijk om in te zoomen op het probleem. “Doordat ik de brug ben tussen IT en de klant breng ik verschillende perspectieven bij elkaar. Ik heb daarin een adviserende rol naar de klant. Natuurlijk doe ik niet alles zelf; het is een teamsport. Ik heb niet alle technische kennis, maar wel functionele kennis. De architecten en ontwikkelaars ondersteunen mij in het adviseren”.

 

Aanspreekpunt bij de klant

Het documenteren van user stories kan heel tijdrovend zijn, omdat alles tot in detail moet worden uitgewerkt. “Als er details ontbreken, kan daar daadwerkelijk effect in te zien zijn. Daarnaast ben ik samen met de delivery managers aanspreekpunt van de klant. Als er iets fout gaat, ben ik vaak de sjaak”, zegt Matthew lachend.

 

Route bepalen

Om zich te blijven ontwikkelen volgde Matthew laatst een cursus met andere analisten. In de cursus BSC Foundation in Business Analysis leerde hij diverse technieken die helpen bij het maken van business analyses en communicatie met stakeholders. “Ik krijg de kans om ervaring op te doen binnen Garansys. Je ziet niet vaak bij bedrijven dat je als informatie analist van het begin tot het einde bent betrokken bij het proces. Ik haal de vraag op bij de klant en bouw mee aan de software. De samenwerking tussen de verschillende disciplines vind ik erg tof”.

Bij Garansys is het volgens Matthew van belang om zelf de touwtjes in handen te willen hebben. “Je zal zelf achter bepaalde dingen aan moeten gaan. Er wordt veel initiatief verwacht. Als je op software wil ontwikkelen is Garansys een goede omgeving. Het is aan jou om te bepalen wat de route wordt. Er is hier veel mogelijk, wanneer je zelf het initiatief neemt”.

 

Meer weten over werken bij Garansys of Matthew’s nieuwe collega worden? Klik dan hieronder op de link Werken bij Garansys.

Werken bij Garansys