Algemeen
Custom connectors
Koppelingen maken met (externe) services?
De mogelijkheden met connectors zijn eindeloos. Hoewel Microsoft PowerAutomate, Microsoft Power Apps, Azure Logic Apps en Microsoft PowerBI meer dan 300 connectors hebben waarmee je de Microsoft services kunt verbinden met services van derden wil je misschien met services communiceren die niet beschikbaar zijn vanuit de standaard opties. Daarvoor is er een uitkomst: de zogenoemde Custom Connectors. Hiermee kun je voor ieder gewenst scenario een eigen koppeling bouwen. Ideaal wanneer je bijvoorbeeld een koppeling wilt maken naar een bekende messaging service zoals WhatsApp of Telegram. In dit artikel gaan we dieper in op hoe je een custom connector effectief in kunt zetten. Ook laten we hierbij een aantal praktijkcases zien.
Wat is een connector?
Er zijn tal van mogelijkheden met de bestaande connectoren van Microsoft. Zij hebben alleen al meer dan 300 standaard connectors voor diverse services. Het is echter onmogelijk om voor elke service / dienst een connector beschikbaar te hebben. Microsoft biedt gebruikers dan ook de mogelijkheid om zelf een een connector te maken; de custom connector. Zolang de service die je wilt koppelen over een API beschikt kan je eigenlijk alle kanten op. Hiervoor zul je wel ietwat de techniek in moeten duiken. Zo is het nodig dat je een ‘proxy’ maakt welke tussen je Logic App en API in komt te zitten. De proxy is hier als het ware de vertaler.
Door deze mogelijkheid kan je dus koppelen met eigen ontwikkelde services of bijvoorbeeld een messaging service als Telegram of WhatsApp.
Hoe zet je een custom connector effectief in?
Het is mogelijk om bijvoorbeeld een logic app te maken welke data ontsluit uit een database of uit PowerBI. Je kunt deze data middels een connector bijvoorbeeld laten landen in Microsoft Teams. Uiteraard blijf je daarmee heel erg binnen het Microsoft domein maar dat hoeft dus niet. Iedereen heeft tegenwoordig wel een messaging service geïnstalleerd zoals WhatsApp of Telegram. Een service waar mensen bekend en vertrouwd mee zijn.
Door gebruik te maken van een custom connector kun je naar een dergelijke messaging service koppelen. In de praktijk betekent dat je hier voor jouw interne processen evenals voor je klanten interessante casussen kunt bedenken.
Zo hebben we voor één van onze klanten een monitoringsysteem gemaakt. Dit systeem heeft bepaalde sensoren met een drempelwaarde. Wordt deze overschreven dan wordt er een mail verstuurd naar beheer en een melding aangemaakt in ons meldingsysteem
Door echter te koppelen naar, in ons geval, Telegram kunnen we nu diverse mensen direct op de hoogte stellen op een laagdrempelige manier. Een aparte app, mailbox of wat dan ook is hierdoor niet meer nodig.
Inzichten
Na het koppelen van Telegram aan onze monitoring zien we al snel een legio aan mogelijkheden voor klanten, maar je kunt dit ook inzetten ten behoeve van jouw interne processen. Dat gezegd hebbende zijn bovenstaande voorbeelden erg gericht op het delen van specifieke informatie.
Natuurlijk erg handig en mooi, maar wat als je NU bepaalde informatie wilt hebben? Juist, dan zoek je interactie! Ook dat is gelukkig ook mogelijk. Als we bovenstaand voorbeeld gebruiken van het monitoringsysteem is het ook mogelijk om gebruikers, na authenticatie, de status van bijvoorbeeld een specifieke sensor op te laten vragen.
Voor deze vorm is het echter wel belangrijk om vooraf goed na te denken welke scenario’s je de gebruiker wil bedienen in hoeverre je interactie toe wilt staan. Stop je in ons voorbeeld bijvoorbeeld tot het geven van de status van een sensor of ga je de gebruiker ook de optie bieden om direct zelf een melding aan te maken?
Wel of geen custom connector?
De mogelijkheden zijn eindeloos, maar het budget helaas vaak niet. Daarom is het goed om na te gaan welke informatiebehoefte je hebt en hoe je deze wilt vertalen. Je kunt immers ook van reeds bestaande connectoren gebruik maken.
Wil je graag op een laagdrempelige manier gericht informatie beschikbaar maken dan kan een custom connector naar één van de populaire messaging services uitkomst bieden. Hiermee kun je jouw organisatie, team of klant actief betrekken.
Wil je meer weten over de mogelijkheden van het inzetten van custom connectors voor jouw organisatie? Neem dan contact op, we denken graag vrijblijvend met je mee.
Meer weten? Neem contact op.
Marjon van Schaik
Business Development
06-10922020
m.schaik@garansys.nl