Groningen Seaports over Digital Innovation

Maritiem

Groningen Seaports over Digital Innovation

In gesprek met Henk Zwetsloot, manager digital innovation

‘Data gedreven werken wordt in alle havens met de dag belangrijker. Het geeft ons een voorspellend vermogen'

Groningen Seaports is de havenautoriteit en commerciële exploitant van de haven van Delfzijl, de Eemshaven en de aangrenzende industrieterreinen. Het bedrijf levert het complete pakket havendiensten aan haar industriële en MKB-klanten, van logistieke diensten tot de uitgifte en het onderhoud van de terreinen in beide havengebieden.

Digitalisering is aan de orde van de dag, in alle branches. Zo ook in de maritieme sector. We gaan de komende periode in gesprek met diverse personen uit meerdere branches omtrent het  onderwerp digitalisering. Henk Zwetsloot is Manager Digital Innovation bij Groningen Seaports. We spraken hem over de digitaliseringsslag van Groningen Seaports maar ook over overkoepelende digital trends in de maritieme sector.

 

Volledig naar de cloud

“In 2015 werd ik, als zelfstandig interimmanager, gevraagd om de kwaliteit van de IT bij Groningen Seaports te beoordelen. In vergelijking met andere sectoren waar ik eerder ervaring in had opgedaan, zoals gas-industrie, RDW en onderwijsinstellingen was de kwaliteit nog niet waar het moest zijn. Mijn advies was om op korte termijn de volledige IT te vernieuwen en te verbeteren. Om dit te bewerkstelligen hebben we een strategie ontwikkeld om alle informatiesystemen naar de cloud te brengen.   Het zelf beheren (technisch) van de infrastructuur en informatiesystemen was eigenlijk onmogelijk geworden voor een kleine organisatie als Seaports. Daarom hebben wij een splitsing gemaakt tussen het technisch beheer en de bedrijfsprocessen. De leverancier heeft het volledige het technische gedeelte op zich genomen. Hierdoor konden wij de techniek loslaten en nadenken hoe we de huidige bedrijfsprocessen konden verbeteren met IT. Het is namelijk niet alleen een digitale transitie, ook de medewerkersmoeten zich kunnen aanpassen aan de veranderingen. We hebben de mensen hier zo goed mogelijk in meegenomen. Een innovatietraject als dit neemt tijd in beslag. Het begin van de transitie naar de cloud is er, maar er zijn zeker nog stappen te zetten.”

 

Waar begin je?

“We zijn begonnen met een aantal informatiesystemen naar de cloudte migreren. Daarna volgden werkplekken, officeomgeving en geleidelijk de resterende servers. Tenslotte zijn we begonnen om de resterende papierstromen zoveel mogelijk te digitaliseren in de cloud. Bijvoorbeeld registratie van afval van schepen, inkoopadministratie en heel recent nog de archieven. Inmiddels zijn bijna alle papierstromen gedigitaliseerd en bestaande processen geautomatiseerd.  De volgende stap is data gedreven werken, dit wordt in alle havens met de dag belangrijker. Het geeft ons een voorspellend vermogen. Zo kan je bijvoorbeeld aankomsttijden beter voorspellen.  Daarnaast kun je met data de volledige keten digitaliseren. De verbinding tussen douane, loodswezen, vervoer, etc. wordt enorm verbeterd. Daarnaast kun je op basis van data blijven leren. Door beslissingsondersteunende systemen te bouwen worden handelingen in de havens veiliger, accurater en nauwkeuriger. Een havenmeester of medewerker van een loods heeft hier enorm profijt van. Zo kunnen zij data inzetten om erachter te komen hoe ze de wachttijden kunnen verkorten én daarmee duizenden euro’s besparen.”

 

Klanten en digitalisering

“Onze klanten hebben gemerkt dat Groningen Seaports verder werkt aan de digitale transitie. Het digitaliseren, van bijvoorbeeld de formulierstromen voor afval, ging niet zonder slag of stoot. Digitaliseren betekent meestal ook een verandering in een werkwijze die soms al decennia heeft bestaan. Zo’n verandering vraagt nogal wat van onze klanten.”

 

Smart Shipping

“Niet alleen werken op basis van data heeft toekomst in de havens. Ook smart shipping en kunstmatige intelligentie zijn actuele onderwerpen. De maritieme sector is relatief conservatief en Nederland dreigt een achterstand op te lopen. Met name de Scandinavische landen, maar ook Korea en Japan werken ontzettend hard aan deze ontwikkelingen.  Smarts ships zijn schepen die door robotisering en kunstmatige intelligentie met veel minder bemanning kunnen varen. De schepen delen data met de haven en kunnen op afstand aangestuurd worden. De havenmeester kan in de toekomst, met een joystick, de schepen vanaf kantoor besturen. Kunstmatige intelligentie helpt de havenmeesters en de reders daarbij om de veilige beslissingen te nemen.  Zulke ontwikkelingen zijn gaaf, maar nog niet zo makkelijk. Wanneer eenboot in de haven wil komen zonder kapitein of bemanning moet daarvoor veel geregeld zijn. Je werkt met grote schepen, kwetsbare ladingen en moet altijd de veiligheid op zee kunnen waarborgen. Toch ben ik ervan overtuigd dat er binnen 5 jaar schepen zonderkapitein aan de poort van de Noordzee staan!   Ook is er een trend gaande bij het vrachtvervoer: Physical Internet. Groningen Seaports heeft in samenwerking met TU Delft en de Rijksuniversiteit Groningen onderzoek gedaan naar deze nieuwe trend. Op basisvan data wordt er automatisch bepaald wat de slimste route is voor een container of pallet naar hun eindbestemming. Er wordt gekeken naar soort vervoersmiddel, maar ook naar nog beschikbare capaciteit. Veel vervoerders hebben nog ruimte over, door deze ruimte te benutten kun je veel geld en C02 uitstoot besparen. We weten dat dit kan. Kijk eens naar hoe dit nu al is geregeld met het openbaar vervoer. In één applicatie kun je zien of je het beste met de trein, de bus of de veerboot je route kunt vervolgen.Dat is toch mooi?”

 

De toekomst

“Groningen Seaports oriënteert wat een verstandige route is voor deze digitaliserings-ontwikkelingen. De eerste stap was het volledig naar de cloud brengen van onze organisatie. Nu gaan we verder met data gedreven werken en smart shipping. Vorig jaar is het Offshore Wind Innovation Center opgericht om deze trends ook voor de offshore wind industrie te onderzoeken en toe te passen.”

Rlxgaransys 2 0057 Michiel

Meer weten? Neem contact op.

Michiel Leenaers

Business Development
06-14688177
m.leenaers@garansys.nl