Employee empowerment bij Vertom

Maritiem

Employee empowerment bij Vertom

Thomas van Meerkerk, Management Consultant Information & Technology over de impact van digitalisering

Ook in de maritieme sector wordt de battle of data steeds groter. Al eerder spraken we hierover met CEO Arjan de Jong van Vertom. Nu gingen we in gesprek met Thomas van Meerkerk, Management Consultant Information & Technology binnen Vertom. Ditmaal over de impact van digitalisering en de daaruit voortkomende data voor de crew aan boord van de schepen én de teams aan wal. Wat is hun visie als het gaat om employee empowerment middels data en digitalisering?

Wat is de visie van dit maritieme bedrijf als het gaat om employee empowerment middels data en digitalisering aan boord van schepen?

Bevrachting, tankerbevrachting, lijndiensten, port agencies: de dienstverlening van Vertom is uiterst omvangrijk. Met meer dan 100 schepen in commercieel beheer is Vertom allesbehalve een kleine speler in de maritieme dienstverlening. “Schepen gaan lang mee en hebben een levensduur van 20-25 jaar. Dat wil zeggen dat een schip uit 2010 een relatief modern schip is voor onze begrippen. Maar als je kijkt naar de technologische ontwikkelingen de afgelopen 13 jaar en je vergelijkt dit met hoe je iPhone er toen en nu uitziet, kun je die schepen vergelijken met die oude iPhone. Maar ze functioneren nog prima! Die technologische ontwikkeling gaat gewoon erg snel.”

 

Structureel creëren van een datastroom

Thomas legt uit dat deze schepen behoorlijk geïsoleerd zijn wanneer zij op zee varen. “Er is nog maar beperkt sprake van een continue informatiestroom, we krijgen één keer per dag een e-mail waarin de crew bijvoorbeeld deelt hoeveel brandstof er aan boord is. Natuurlijk weten we met GPS waar het schip zich bijvoorbeeld bevindt en hoe snel het vaart, maar veel gegevens van de crew of het schip hebben we niet. We maken vaak een inschatting of moeten dit vragen aan de kapitein.”
Het focuspunt in de visie van Vertom zit dan ook op het structureel creëren van een datastroom. “Dit zodat we als organisatie meer gevoed worden vanaf het schip met relevante variabelen. Maar ook zodat de operators aan wal deze datastroom op een dusdanige manier gebruiken dat we ook efficiënter kunnen varen. Een wisselwerking dus.”

 

De hele keten

Dit heeft het doel het schip efficiënter te laten varen en zowel de crew als ook de operators aan wal inzicht te laten krijgen in de processen aan boord. Waardoor er meer grip ontstaat. Volgens Thomas is het dan vooral belangrijk dat je de gehele organisatie meer betrekt bij het grote plaatje. “Als je de hele keten bekijkt zijn zowel de crew als de operators aan wal, verantwoordelijk voor een stuk van die keten: het varen van het schip. Maar ze zijn ook onderdeel van het grote plaatje en hier probeer je op te focussen. De mensen aan boord en aan wal zijn directe collega’s en we proberen met behulp van technologie meer inzicht te krijgen in wat er bij hen speelt en waar ze mee bezig zijn, zodat je zo optimaal mogelijk kunt samenwerken.”

 

Data uitwisseling

Vertom werkt hierin met een vaste pool van operators en crew. Met behulp van technologie moet er een structurele data-uitwisseling zijn. “Van oudsher wil een kapitein dat het team aan wal maar beperkt aanstuurt als het gaat om het schip of de route. Hij is immers kapitein en wil in vrijheid zijn keuzes maken. Dat moet ook, de kapitein is verantwoordelijk. Andersom stuurt van oudsher een operator aan waar het schip naar toe gaat. Met andere woorden: operators bepalen ‘waar’ en ‘wanneer’ en de crew bepaalt ‘hoe’. Natuurlijk is dit een beetje kort door de bocht. Maar op het schip hebben we technische mensen en aan de wal commerciële mensen. Dat wrijft soms toch een beetje.” Wat Vertom hierin probeert te realiseren is wederzijds begrip en inzicht in elkaars werk.

 

In je kracht staan

Op de vraag welke specifieke digitaliseringstappen Vertom nu neemt in het kader van employee empowerment zijn dit er concreet twee “We hebben een bestaande en nieuwbouwvloot. Bij de bestaande vloot werken we met dashboards die heel goed alle, hoofdzakelijk, externe data en gedeeltelijk interne data van het schip weergeven. Denk aan de snelheden, diepgang van het schip, stromingen, getijden, weersomstandigheden, routes en drukte van het vaarverkeer. Dit allemaal samen weten te brengen en zowel crew als operators daarmee te informeren, zorgt voor verbinding, waardoor men het werk beter kan uitvoeren en nog belangrijker: nog meer in hun kracht kunnen staan.”

Thomas van  Meerkerk - Vertom

Nieuwbouwvloot

Bij nieuwbouw gaat Vertom hierin nog een stap verder. “Deze schepen laten al realtime, op afstand veel data zien. Bij de bestaande vloot hebben we vooral inzicht in de externe variabelen en bij de nieuwe vloot hebben we zowel externe variabelen als vrijwel alle gegevens van het schip.” Of Vertom nu al concreet iets anders merkt bij de nieuwbouwvloot, als het gaat om employee empowerment, is nog wat vroeg. Hun nieuwbouwschip MV Vertom Patty vaart sinds januari. Een update hierover delen we natuurlijk graag op een later moment!

Rlxgaransys 2 0057 Michiel

Meer weten? Neem contact op.

Michiel Leenaers

Business Development
06-14688177
m.leenaers@garansys.nl